La tradizione musicale. Studi e testi (The Musical Tradition. Studies and Texts)
 
Collection of the FEF in collaboration with the Department of Musicological and Paleographical-philological Sciences of the University of Pavia (Cremona site) and the Fondazione Walter Stauffer (also based in Cremona).

With the intent of promoting research on music and the unique perspective it gives on other cultural manifestations, this collection offers editions of musical works and treatises, monographs, miscellanea of high scientific value in all European languages, with special attention to the Middle Ages and to the Renaissance, but taking into consideration successive epochs up to contemporary music. From 2005 the collection contains the series "Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo" (The Rules of Music. Musical Treatises from the Middles Ages) promoted by the Department of Music and Theater of the University of Bologna.
 
1. Clemente Terni, Francesco d’Assisi. Armonia dell’amore, ragione di vita, 1998 (edited by the Fondazione, 1).
 
2. Maria Caraci Vela - Anna Cornagliotti, Il trattato musicale anonimo della Biblioteca Agnesiana di Vercelli, 1998 (edited by theScuola, 1).
 
3. Guiot de Dijon, Canzoni. Edizione critica a cura di Maria Sofia Lannutti, 1999 (edited by theFondazione, 2).
 
4. “Col dolce suon che da te piove”. Studi su Francesco Landini e la musica del suo tempo in memoria di Nino Pirrotta, A. Delfino and M. T. Rosa Barezzani editors, 1999 (edited by theScuola, 2).
 
5. Psallitur per voce istas. Scritti in onore di Clemente Terni in occasione del suo ottantesimo compleanno. Donatella Righini editor, 1999 (edited by theFondazione, 3).
 
6. Francesco Giomi - Marco Ligabue, L’istante zero. Conversazioni e riflessioni con Pietro Grossi, 1999 (edited by the Fondazione, 4).
 
7. Giovan Battista Bartoli, “Il primo libro de’ madrigali a cinque voci” (Firenze 1617). Critical edition by Donatella Righini (edited by the Fondazione, 5), 2001.
 
8. Iohannes Tinctoris, Diffinitorium musice. Un dizionario di musica per Beatrice d’Aragona. Edition, translation and comment by Cecilia Panti (edited by the Fondazione, 6), 2004.
 
9. Tracce di una tradizione sommersa. I primi testi lirici italiani tra poesia e musica. Proceedings of the Seminar of Studies (Cremona, 19-20 February 2004). Maria Sofia Lannutti and Massimiliano Locanto editors, with CD-ROM, 2005.
 
10. Guido d’Arezzo, Le Opere. Micrologus, Regulae rhytmicae, Prologus in Antiphonarium, Epistola ad Michaelem, Epistola ad archiepiscopum Mediolanensem. Latin and Italian text. Introduction, translation and comment by Angelo Rusconi, 2005 (Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo, 1).
 
11. Franchino Gaffurio, Theorica musice. Latin text with Italian translation, introduction and comment by Ilde Illuminati. With an essay by Fabio Bellissima, 2005 (Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo, 2).
 
12. Marchetto da Padova, Lucidarium. Pomerium. Latin text with Italian translation, introduction and comment by Marco Della Sciucca, Tiziana Sucato and Carla Vivarelli, 2007 (Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo, 3).
 
13. Giovanni Alpigiano and Pierluigi Licciardello, L’ufficio liturgico di San Donato di Arezzo nei manoscritti toscani medievali, 2008.
 
14. Johannes Tinctoris, Proprotionale musices. Liber de arte contrapuncti. Latin and Italian text. Introduction, translation and comment by Gianluca D'Agostino, 2008 (Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo, 4).
 
15. Ubaldo di Saint-Amand, Musica, and Reginone di Prüm, Epistola de harmonica institutione. Latin and Italian text. Introduction, translation and comment by Alessandra Fiori, 2011 (Le regole della musica. I trattati musicali del Medioevo, 5).
 
16. Musica e poesia nel Trecento italiano. Verso una nuova edizione critica dell'«Ars Nova». A cura di Antonio Calvia e Maria Sofia Lannutti, 2015.
 
Volumes in this series are published by Edizioni del Galluzzo [online].

Additional information